پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

برای حمایت از سایت خواهشمند است بنر زیر را باز کنید. این کار هزینه ای برای شما ندارد.

کاربر گرامی:

پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم : در این برگه به پاسخ  فعالیت های فصل 9 علوم هفتم می پردازیم.

قبل از بررسی پاسخ ها ، لازم است  قبلا با محتوای آموزشی فصل از  طریق درسنامه فصل نهم آشنایی داشته باشید .

ابتدا  با نگاهی گذرا به اهداف فصل هشتم می پردازیم سپس  فعالیت های متن فصل را پاسخ می دهیم.

1) آشنایی با گوناگونی منابع انرژی در جهان
2) آشنایی با منابع انرژی ای که می توانند تمام شوند )شامل سوخت های فسیلی و هسته ای
3) آشنایی با منابع انرژی ای که می توانند جایگزین شوند شامل:

انرژی خورشیدی، انرژی باد، انرژی موج های دریا، انرژی برق آبی، انرژی زمین گرمایی و سوخت های زیستی
4)  آشنایی با وضعیت بهره برداری از انرژی های تجدیدپذیر در ایران

مرور فصل:

مرور فصل:

فعالیت صفحه 73 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

 

فعالیت صفحه 73 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتمالف)چند درصد از مصرف انرژی کل جهان از سوخت های فسیلی تأمین شده است؟ درصد  76=24+33+30
ب) اگر مصرف سوخت های فسیلی با همین روند ادامه یابد، چه مشکلاتی ممکن است رخ دهد؟ چون این مواد تجدید ناپذیراند در آینده تمام می شوند و آلودگی آن ها هم موجب تغییرات اقلیمی و زیست محیطی می شوند.
پ) دانشمندان پیش بینی کرده اند که مصرف انرژی در جهان حدود 30 سال آینده دو برابر می شود؛ یعنی جهان در سال 2040 میلادی، تقریباً دو برابر امروز به انرژی نیاز دارد. به نظر شما بشر در آینده این انرژی را از چه منابعی می تواند تأمین کند؟ از انرژی های تجدید پذیر مانند نور خورشید ، باد  ، برق آبی و هسته ای
ت) تحقیق کنید از میان نزدیک به 200 کشور در جهان در چه کشورهایی از سوخت های هسته ای برای تأمین انرژی استفاده می شود؟

نام کشور ها به ترتیب بیشترین تولید انرژی هسته ای و راکتور : آمریکا ، فرانسه ، ژاپن ، روسیه ، انگلستان ،کره جنوبی ، کانادا ، آلمان ، هند ، اکراین

فعالیت صفحه 75 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

فعالیت صفحه 75 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

این نیروگاه ها که بخش عمده ای از برق مصرفی ایران را تولید می کنند،

حدود 35 درصد بازدهی دارند و نزدیک به 65 درصدانرژی حاصل از سوخت های فسیلی را به صورت گرما و گازهای گرم زائد به محیط می دهند.

همان طور که در شکل نیز دیده می شود، آب درون مخزن با دریافت گرما از سوخت،

به صورت بخار پرفشار درمی آید و این بخار، توربینی را می چرخاند که به یک مولد وصل است.

مولد با تولید انرژی الکتریکی، آن را در اختیار خطوط انتقال انرژی قرار می دهد.

پس از آنکه بخار، توربینی را می چرخاند، در دستگاهی به نام چگالنده به آب تبدیل می شود و چرخه ادامه می یابد.

فعالیت صفحه 75 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

فعالیت صفحه 75 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

الف)  تعدادتانکر مورد نیاز  23752=14000÷330000000

ب) نقاطی که در آنجا تولید نفت خام انجام می گیرد اغلب در حاشیه جنوبی زاگرس در استان های

ایلام، خوزستان، کرمانشاه و کهگیلویه و بویراحمد واقع شده و مناطق مصرف انرژی به وسعت پهنه ایران است.

بدیهی است انتقال و تأمین این حجم عظیم نفت مورد نیاز با روش های معمول مثل جاده و تانکر نفت کش به هیچ وجه امکان پذیر نیست؛

چرا که حمل و نقل میلیاردها لیتر نفت و  فرآورده های نفتی از طریق ناوگان جاده ای، هم بسیار بسیار پرهزینه و هم بسیار خطرناک می نماید.

تصور کنید کاروانی از تانکرهای نفتکش در جاده ای در حال حرکت باشد.

هر لحظه خطرناک جاده ای سرنگونی، تصادف و … این محموله ها را تهدید می کند.

 هزینه حمل از طریق خطوط علاوه بر ارزانی فوق العاده بسیار ایمن، همیشگی و تمیز، بدون آلودگی محیط زیستی است؛

بدون اشغال سطح جاده ای (در مقایسه حمل با تانکر) بوده و بازده آن بسیار بالا است.

ج) ضریب بالای ایمنی و حفظ محیط زیست حمل مواد نفتی با لوله را با هیچ عدد و رقمی نمی توان تشریح نمود. زیرا ورود حجم بسیار بالای مواد نفتی به طبیعت جبران ناپذیر است

فعالیت صفحه 76 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

فعالیت صفحه 76 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

الف) مهم ترین مزیت سوخت های هست های این است که حجم بسیار کمی از آنها می تواند مقدار بسیار زیادی انرژی تولید کند.

به طوری که در اثر فرایند شکافت هسته ای یک کیلو گرم  اورانیوم، گرمایی معادل با سوختن 3000 تن زغال سنگ آزاد می شود.

همچنین رآکتورهای هسته ای آلاینده هایی مانند کربن دی اکسید و گوگرد دی اکسید تولید نمی کنند.

با وجود این، دراثر واکنش های هسته ای درون یک رآکتور، پسماندهای خطرناکی تولید می شود

که به شدت پرتوزا (رادیواکتیو) هستند و برای سلامتی انسان و هر موجود زندهٔ دیگر بسیار زیانبارند.
به همین جهت نیروگاه های هسته ای باید به دقت طراحی و ساخته شوند تا این پسماندهای پرتوزا را محصور نگهدارند.

با مصرف سوخت های هسته ای، زباله های پرتوزای باقی مانده باید به جای ایمنی برده شوند

و برای صدها سال، تا وقتی که خاصیت پرتوزایی آنها کاملا از بین برود، نگهداری شوند.

فعالیت صفحه 77 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

فعالیت صفحه 77 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

الف) در سال های 93 نسبت به سال های اول بیش از 60 برابر ( یا 600 درصد رشد)

ب)  می توان به جنبه های مختلفی از جمله زیست محیطی، قیمت سوخت های فسیلی، ارزان شدن فناوری های جدید برای بهر ه برداری از انرژی های تجدیدپذیر و در دسترس بودن برخی از آنها اشاره کنند.

فکر کنید صفحه  78 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

فکر کنید صفحه  78 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

در مناطق گرم و خشک حدود 10 تا 15 ساعت در شبانه روز  نور آفتاب داریم.

یکی از فراگیرترین انرژی های تجدیدپذیر در بیشتر کشورهای دنیا و حتی بیرون اتمسفر زمین، انرژی خورشیدی است.

زیرا این مقدار زیاد  انرژی در دسترس بودن در ایران  و سهولت بهره برداری انکار ناپذیر است .

میانگین انرژی ای که در هر شبانه روز ( 24 ساعت) سطحی با مساحت یک متر مربع از زمین دریافت می کند

،تقریباً 14400000 ژول یا حدود 4 کیلو وات ساعت است متوجه می شویم سرمایه گذاری در این زمینه می تواند آینده خوبی داشته باشد.

فکر کنید صفحه 79 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

فکر کنید صفحه 79 پاسخ نامه فعالیت های فصل 9 علوم هفتم

انرژی باد همان انرژی ذخیره شدهٔ خورشیدی است.

اتمسفر زمین درصد کمی از تابش خورشید را که به زمین می رسد،

جذب می کند و گرم شدن ناموزون هوا باعث چرخش های بزرگ مقیاس آن می شود.

البته همهٔ این انرژی برای کاربرد ما در دسترس نیست.

محاسبهٔ مقدار انرژی ای که باد منتقل می کند، کار نسبتاً ساده ای است.

چگونگی ساختمان  توربین های بادی با وجود تنوع در شکل و اندازه آنها، همواره یکسان است.

انرژی باد، پره ها یا بادبان ها را به حرکت درمی آورد و محور آنها به چرخش درمی آید

و در نتیجه، این انرژی به ماشین هایی که پره ها باید آنها را به کار بیندازند، منتقل می شود.

پس انرژی نورانی به انرژی جنبشی باد و انرژی باد بهانرژی جنبشی مکانیکی توربین تبدیل می شود

و در نهاریت ژنراتور ها می توانند انرژی الکتریکی تولید کنند.

 

 

برای حمایت از سایت خواهشمند است بنر زیر را باز کنید. این کار هزینه ای برای شما ندارد.

حتما بخوانید.  پاسخ نامه فعالیت های فصل 5 علوم هفتم

شما ممکن است این را هم بپسندید

13 پاسخ‌ها

  1. مهدیس زارعی گفت:

    ازتون خیلی خیلی ممنونم واقعا دستتون درد نکنه که به ما ها کمک میکنید از این به بعد هر چیزی درباره ی علوم میخواستم به سایت شما میام

  2. SOROUSH گفت:

    بسیار عالی و کار امد دس خوش

    • حامد فرح آبادی گفت:

      با سلام و تشکر بابت دیدگاه شما
      سایت ما را به دوستان خود معرفی کنید.

  3. SOROUSH گفت:

    بسیار خوب و کار امد دس خوش

  4. SOROUSH گفت:

    عالی بووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووووود

  5. اسد گفت:

    بسیار کامل و عالی بود

  6. علیرضا گفت:

    بسیار عالی است
    اگرمیشه پاسخ فعالیت های فصل 10 را هم بگذارید

  7. علیرضا رضایی گفت:

    بسیار عالی است
    اگرمیشه پاسخ فعالیت های فصل 10 را هم بگذارید

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *