پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

برای حمایت از سایت خواهشمند است بنر زیر را باز کنید. این کار هزینه ای برای شما ندارد.

کاربر گرامی :

در این برگه با پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2 آشنا می شوید.

انجمن سعی کرده است پس از گردآوری درسنامه علوم هشتم فصل 2: تغییرهای شیمیایی در خدمت زندگی ، شما را با پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2 آشنا کند تا به نقاط ضعف و قوت خود آگاه شوید.

لازم است ابتدا درسنامه علوم هشتم فصل 2 را خوب و به دقت مطالعه کنید.

سپس به پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2 بپردازید.

مرور فصل 2 علوم هشتم

پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

گفت وگو کنیدصفحه 10 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

گفت وگو کنیدصفحه 10 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

آتش سوزی در جنگل:

سوختن جنگل سبب از بین رفتن انواع درختان و جانوران وهمچنین آلوده شدن هوا می شود.

بنابراین، آتش سوزی در جنگل مضر است اما آتش سوزی کنترل شده در جنگل می تواند مفید باشد؛

به طوری که در برخی کشورها، خس و خاشاک زیر درختان را به صورت کنترل شده آتش می زنند تا از آتش سوزی های بزرگ و غیرقابل کنترل جلوگیری کنند.

پیر شدن:

پیر شدن فرایندی پیچیده است که شامل تغییرهای شیمیایی بسیار زیادی است.

پیرشدن از نگاه بعضی مضر است ولی از لحاظ کسب تجربه و استفاده از آن می تواند مفید هم باشد.

فاسد شدن میوه:

فاسد شدن میوه ها از تغییرهای شیمیایی مضر در زندگی روزانهٔ ماست؛

زیرا ما نمی توانیم میوه های فاسد را مصرف کنیم.

به همین دلیل هزینه های زیادی صرف می کنیم تا بتوانیم میوه ها را برای مدت طولانی تری تازه نگه داریم.

البته فاسد شدن میوه در طبیعت، باغ، مزرعه و…بسیار مفید است؛ زیرا اگر این اتفاق نمی افتاد، ما نمی توانستیم کشاورزی کنیم.

زنگ زدن آهن:

یک تغییر شیمیایی مضر است.

سالانه در سراسر جهان میلیاردها دلار برای تعمیرات و سالم نگه داشتن انواع دستگاه ها، وسایل، اسکله ها و ابزارآلات آهن (فولادی) هزینه می شود.

پوسیدن کاغذ:

پوسیدن کاغذ یک تغییر شیمیایی بسیار کند است به طوری که تقریباً پس از 500 سال یک برگ کاغذ می پوسد.

کاغذ پوسیده انعطاف پذیر نیست و در اثر ضربه به راحتی می شکند و خرد می شود. این تغییر شیمیایی زیانبار است.

آزمایش کنیدصفحه 11 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

آزمایش کنیدصفحه 11 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

لیوانی را مقداری آب کنید و یک دما سنج را درون آن قرار دهید. حدود 5 دقیقه صبر کنید تا دمای دماسنج و آب برابر شود.

پس از آن قرص جوشان را در آب بیندازید و صبر کنید تا در آب حل شود.

پس از دمای آب را اندازه گیری کنید و می بینید که دمای دماسنج عدد کم تری را نشان می دهد؛

بنابراین در طی انجام این واکنش مقداری گرما و انرژی از آب دریافت شده است. و واکنش گرماگیر است

فکر کنید صفحه 11 علوم هشتم فصل 2

فکر کنید صفحه 11 علوم هشتم فصل 2

الف) تغییرهای نشان داده شده در شکل های (الف)، (ب) و (ت) تغییر شیمیایی و تغییر نشان
داده شده در شکل (پ)، تغییر فیزیکی هستند.
ب) تغییر رنگ، ایجاد رسوب، تشکیل گاز (خروج گاز)، آزاد شدن نور و گرما.

آزمایش کنید صفحه 13 علوم هشتم فصل 2

آزمایش کنید صفحه 13 علوم هشتم فصل 2

در این آزمایش طول شمع در هر آزمایش ثابت بود و فقط حجم ظرف تغییر کرد و نتایج فوق بدست آمد.

این آزمایش شامل بخش های زیادی از مهارت های فرایندی علوم مانند اندازه گیری، رسم نمودار، توضیح و تفسیر نتایج و پیش بینی است.

در این آزمایش زمان متغیر وابسته و حجم ظرف متغیر مستقل است.

آزمایش قسمت ج را انجام دهید، نتایج را ثبت کنید و در پایان توضیح مناسبی برای نتایج به دست آمده، ارائه دهید.

حجم هوای درون ظرف بایستی در هر آزمایش ثابت و یکسان بماند.

بنابراین، اگر شمع را نصف می کنید، بایستی نیمه بریده شده را داخل ظرف قرار دهید.

برای گرفتن نتایج معتبر هر آزمایش را سه مرتبه تکرار کردیم نتایج نشان داد طول شمع تاثیری بر زمان روشن ماندن شمع ندارد.

در واقع آنچه که در اینجا مهم است، این است که شما یک پژوهش علمی را کامل انجام می دهید و نتایج را به کلاس گزارش کنید.

توجه داشته باشید روش پژوهش، ثبت داده ها، نتیجه گیری، توضیح و… اهمیت زیادی دارند.

ج) برای گرفتن نتایج معتبر هر آزمایش را سه مرتبه تکرار کردیم نتایج نشان داد طول شمع تاثیری بر زمان روشن ماندن شمع ندارد.

آزمایش کنید صفحه 14 علوم هشتم فصل 2

آزمایش کنید صفحه 14 علوم هشتم فصل 2

در آماده کردن دستگاه، چند نکتهٔ مهم را باید رعایت کنید.

1 قسمت انتهایی پیستون را به مقدار کمی روغن آغشته کنید تا روان تر حرکت کند.

2 سرنگ ها و سیستم ظرفشویی یا براده های آهن به کار برده شده بایستی کاملاً خشک باشند.

3 با استفاده از نوار تفلون، همهٔ درزهای محل اتصال سرنگ با لوله شیش های و پلاستیکی رابپوشانید به طوری که مطمئن شوید هیچ هوایی نشست نمی کند.

حجم اوّلیهٔ هوای درون سرن گها را یاد داشت کنید. V1

برای خواندن حجم هوای درون سرنگ ها پس از آزمایش، اجازه دهید سرنگ ها خنک شوند و دمای آنها به دمای اتاق برسد.

سپس حجم هوا را یادداشت کنید.V2

کاهش حجم هوا، برابر با حجم گاز اکسیژن است.  V2 – V1

برای یافتن درصد گاز اکسیژن در هوا از رابطهٔ زیر استفاده کنید.

آزمایش کنید صفحه 14 علوم هشتم فصل 2

فکر کنید صفحه 15  علوم هشتم فصل 2

فکر کنید صفحه 15  علوم هشتم فصل 2

زیرا هرچه اکسیژن در دسترس بیشتر باشد، سوختن سریع تر و شدیدتر رخ می دهد.

فعالیتصفحه 15  علوم هشتم فصل 2

فعالیتصفحه 15  علوم هشتم فصل 2

آتش‌نشانی یا اطفاء حریق مجموعه اقداماتی است که برای مقابله با آتش بوسیله خاموش کردن، کنترل یا هدایت آتش‌های ناخواسته انجام می‌گیرد.

اهداف آتش‌نشانی حفاظت از سلامت افراد، جلوگیری از آسیب به اموال و حفاظت از محیط زیست است.

 آتش‌نشانی مهارتی بسیار فنی است که احتیاج به دوره‌های طولانی چه در زمینه‌های عمومی مانند مقابله با آتش و چه در زمینه‌های تخصصی مانند عملیات امداد و نجات دارد.

ه طور کلی اگر بتوانیم یکی از اضلاع هرم آتش را که شامل اکسیژن ، حرارت ، مواد اشتعال زا و یا واکنش های زنجیره ای می باشد را کنترل و محدود نماییم ، حریق مهار خواهد شد.
روش های کلی بر مبنای ماهیت حریق به صورت های ذیل می باشد:

– سرد کردن حریق
– خفه کردن حریق
– مانع شدن یا از بین بردن مواد قابل اشتعال
– کنترل واکنش های زنجیره ای

در بیشتر ساختمان ها  بخصوص مدارس باید ابزارهایی وجود داشته باشند که با کمک آنها بتوان آتش سوزی های

کوچک را خاموش کرد.

این ابزار ممکن است سطل های آب و شن و یا کپسول های آتش نشانی باشد.

اطلاعات جمع آوری کنیدصفحه 16 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

اطلاعات جمع آوری کنیدصفحه 16 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

کربن مونو اکسید، گازی سمی است که از سوختن ناقص انواع سوخت تولید می شود.

این گاز تمایل شدید برای ترکیب شدن با هموگلوبین خون دارد.

از این رو، هرگاه وارد خون شود برای ترکیب شدن با هموگلوبین با گاز اکسیژن رقابت می کند و جای آن را در هموگلوبین می گیرد. در واقع اجازه نمی دهد که هموگلوبین وظیفهٔ اصلی خود یعنی نقل و انتقال اکسیژن را انجام دهد.

در نتیجه سبب ایجاد دشوار ی های تنفسی می شود.

از این رو، هرگاه افراد در معرض این گاز قرار بگیرند، مسموم می شوند.

در جدول زیر مقدار و میزان مسمومیت این گاز در هوا مشخص شده است.

جدول اطلاعات جمع آوری کنیدصفحه 16 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

فعالیت صفحه 17 علوم هشتم فصل 2

فعالیت صفحه 17 علوم هشتم فصل 2

برای شناسایی بخار آب از فرایند میعان و تشکیل قطره های آب و برای شناسایی گاز کربن دی اکسید از محلول آب آهک استفاده کنید.

دمیدن گازکربن دی اکسید در آب آهک سبب کدر شدن آن می شود.

آب + رسوب → گاز کربن دی اکسید + آب آهک

برای این منظور می توانید آزمایش را با کمک دستگاه نشان داده شده در زیر انجام دهید.

شناسایی گاز کربن دی اکسید از محلول آب آهک

آزمایش کنید صفحه 17 علوم هشتم فصل 2

آزمایش کنید صفحه 17 علوم هشتم فصل 2

سیم ظرفشویی(رشته های بسیار نازک آهن) می سوزد.

گرمای لازم برای سوختن را می توان با یک منبع الکتریکی (باتری) تهیه کرد.

آزمایش کنید صفحه 18 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

آزمایش کنید صفحه 18 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

ب) خوب نمی سوزد و  خاموش می شود.

ت) بخوبی  و سریع می سوزد و به راحتی خاموش نمی شود.

از این آزمایش نتیجه می گیریم که خاک سبب می شود سوختن قند سریع تر انجام شود.

آزمایش کنید صفحه 19 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

آزمایش کنید صفحه 19 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

به تجربه دریافت هایم که اگر این دو تیغه را در یک محلول الکترولیت مناسب مانند لیمو(محلول الکترولیت محلولی است که یون دارد) قرار دهیم. یک تغییر شیمیایی انجام می شود و انرژی شیمیایی به صورت انرژی الکتریکی آزاد می شود که سبب روشن شدن لامپ می شود.

در واقع با استفاده از تیغهٔ مسی، میخ آهنی، لیمو و سیم ها یک باتری ساخته ایم.

باتری لیمویی

نکتهٔ قابل توجه این است که انرژی آزاد شده در این باتری، ممکن است نتواند یک لامپ 1 ولتی را روشن کند.

حال اگر چند تا از این باتری ها را مطابق تصویر بالا به صورت متوالی ببندیم، آنگاه می توانیم به راحتی لامپ 2 ولتی را روشن کنیم.

همچنین اگر به جای فلز آهن، تیغهٔ روی یا نوار منیزیم استفاده شود، باتری ای به دست می آید که ولتاژ بیش تری تولید می کند.

 فکر کنید صفحه 19 علوم هشتم فصل 2

 فکر کنید صفحه 19 علوم هشتم فصل 2

هرگاه در یک تغییر شیمیایی، فراورده گازی شکل تولید شود، انرژی ذخیره شده آزاد و کار انجام می شود.

برای مثال، تغییرهای شیمیایی زیر می توانند کار انجام دهند.
تغییر شیمیایی جوش شیرین با سرکه
قرص جوشان با آب  (تغییر شیمیایی جوش شیرین با ویتامین c)
تغییر شیمیایی جوش شیرین برای نوشابه

همچنین می توان انرژی ذخیره شده شیمیایی را به جریان برق تبدیل کرد و کار انجام داد . مثل قوه و باتری

آزمایش کنید صفحه 20 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

آزمایش کنید صفحه 20 پاسخ نامه فعالیت های علوم هشتم فصل 2

هرگاه در یک تغییر شیمیایی، فراورده گازی شکل تولید شود، انرژی ذخیره شده آزاد و کار انجام می شود.

گاز منبسط شده در قوطی آزاد و انرژی حرکتی آن موجب حرکت و جابجایی اجسام می شود.

فعالیت صفحه 20 علوم هشتم فصل 2

فعالیت صفحه 20 علوم هشتم فصل 2

در این ویدئو،به کمک قرص جوشان،نوشابه کوچک،مداد،چسب، یک موشک با سرعت نسبتا بالا ساخته می شود.

که درویدئو مراحل ازمایش نیز نشان داده نمی شود.

(*بهتر است،این ازمایش را به کمک افراد بزرگ سال یا متخصص انجام دهید.*

در زمان گذاشتن قرص درون بطری،دقت کنید..!

بطور کلی این ازمایش را با افراد کاربلد یا متخصص انجام دهید

 

برای حمایت از سایت خواهشمند است بنر زیر را باز کنید. این کار هزینه ای برای شما ندارد.

مطالب مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *