آموزش علوم هفتم فصل 12 متوسطه ی اول

آموزش علوم هفتم فصل 12

کاربر گرامی لازم است درسنامه علوم هفتم فصل 12 را به دقت مطالعه کنید سپس با انجام فعالیت ها و پاسخ به نمونه سوالات آن یادگیری خود را کامل کنید.

علوم هفتم فصل 12

غذا، انرژی لازم را برای انجام دادن فعّالیت های متفاوت نیز تأمین می کند

غذا در علوم هفتم فصل 12

کربوهیدرات ها، لیپیدها (چربی ها)، پروتئین ها، ویتامین ها، مواد معدنی و آب؛ موادمغذّی اند که در خوراکی های متفاوت وجود دارند

کربوهیدرات ها: علوم هفتم فصل 12

گروهی از مواد مغذّی اند که انرژی مورد نیاز بدنمان را تأمین می کنند

نشاسته نوعی کربوهیدرات است و در گیاهان ساخته می شود.

گیاهان در فتوسنتز، ابتدا قندی به نام گلوکز می سازند، سپس با وصل کردن مولکول های گلوکز به هم، نشاسته
می سازند؛

بنابراین نشاسته نوعی کربوهیدرات مرکب و گلوکز نوعی کربوهیدرات ساده است .

به کربوهیدرات ها، قند نیز می گویند.

قندهای ساده شیرین اند و به فراوانی در میوه ها و سبزی های شیرین وجود دارند.

کربوهیدرات ها در علوم هفتم فصل 12

سلولز در همهٔ غذاهای گیاهی وجود دارد و مانند نشاسته از مولکول های گلوکز ساخته می شود.

سلولز در علوم هفتم فصل 12

خوردن غذاهایی که سلولز دارند، به سلامتی ما کمک می کند

چربی ها: علوم هفتم فصل 12

در ساخته شدن غشای سلول ها به کار می روند.

همچنین بافت چربی که نوعی بافت پیوندی است،

دورتادور اندام های داخل بدن را می پوشاند و آنها را از آسیب و ضربه حفظ می کند نقش دیگر چربی ها انرژی زایی آنهاست.

مقدار انرژی ای که یک گرم چربی تولید می کند،

تقریباً دو برابر مقدار انرژی حاصل از یک گرم کربوهیدرات است.

چربی ها دو نوع گیاهی و جانوری دارند

چربی های گیاهی در دمای معمولی  مایع اند،

در حالی که چربی های جانوری در این دما، معمولاً جامدند.

احتمال رسوب چربی های جامد در رگ ها  بیشتر از چربی های مایع است.

 پروتئین ها: علوم هفتم فصل 12

برای ساخته شدن سلو لها و بافت های  دیگر نیز به کار می روند  غذاهای گیاهی نیز، مانند غذاهای جانوری، منبع پروتئین اند؛

همهٔ پروتئین ها از مولکول هایی به نام  آمینواسید ساخته شده اند

بدن ما پروتئین های موردنیاز را فقط با چند نوع آمینواسید می سازد.

همچنین بدن ما می تواند تعدادی از این آمینواسیدها را با استفاده از غذاهایی که می خوریم، بسازد؛ اما بعضی
را نمی تواند بسازد. به این آمینواسیدها، آمینواسیدهای ضروری می گویند؛

زیرا باید آنها را به طور آماده و از طریق غذاهایی که می خوریم به دست آوریم.

بیشتر پروتئین های گیاهی بعضی آمینو اسیدهای ضروری را ندارند

پروتئین ها

ویتامین ها.علوم هفتم فصل 12

ویتامین ها را به دو گروه کلّی محلول در آب و محلول در چربی تقسیم می کنند.

ویتامین C و ویتامین های گروه B از ویتامین های محلول در آب اند.

این ویتامین ها در بدن ما ذخیره نمی شوند و مقدار اضافی آنها از طریق ادرار دفع می شود.

ویتامین C در سلامت پوست و لثه نقش مهمی دارد.

ویتامین های گروه B در پیشگیری از کم خونی و ریزش مو نقش دارند

ویتامین ها

ویتامین های A و D از ویتامین های محلول در چربی اند. ویتامین A در سلامت چشم و بینایی ما به ویژه در نورِ کم نقش دارد.

می توانید با خوردن هویج و گوجه فرنگی ویتامین A مورد نیاز بدنتان را تأمین کنید.

این خوراکی ها گرچه ویتامین A ندارند؛ اما ماده ای دارند که در بدن به ویتامین A تبدیل می شود.

اگر ویتامین D در بدن شما به اندازهٔ کافی نباشد، استخوان هایتان به اندازه کافی کلسیم جذب نمی کنند و نرم می مانند و حتی شاید تغییر شکل نیز بدهند.

این وضع به ویژه در دورهٔ رشد اهمیت زیادی دارد. بدن ما می تواند این ویتامین را با استفاده از آفتاب بسازد

عناصر در بدن ما نقش مهمی دارند.

کلسیم و آهن دو نمونه از این عناصرند.

کلسیم از مواد  اصلی استخوان های بدن ما و مهره داران دیگر است.آهن در ساختار سلول های قرمز خون
وجود دارد.

کلسیم و آهن در ترکیب خاک نیز وجود دارند و مواد معدنی نامیده می شوند..

مواد معدنی روی و کلسیم در برخی غذا ها

مواد معدنی روی و کلسیم در برخی غذا ها

ید و سدیم دو مادهٔ معدنی دیگر ند.

ید در غذاهای دریایی به فراوانی وجود دارد.

این مادهٔ معدنی در تنظیم فعّالیت سلول ها و رشد بدن نقش دارد. سدیم تقریباً در همهٔ موادغذایی، به خصوص میوه ها و سبزی ها وجود دارد.

سدیم در نمک خوراکی نیز وجود دارد. مصرف زیاد سدیم نمک خطر ابتلا به فشارخون و پوکی استخوان را در بزرگسالی افزایش می دهد.

تغذیه سالم  علوم هفتم فصل 12

اگر غذاهای متنوعی  می خورید که همۀ موادمغذّی را به مقدار کافی به بدن شما می رساند و انرژی موردنیاز بدنتان را تأمین می کند،

تغذیه سالمی دارید. افزون براین تغذیه ای سالم است که غذاها به روش بهداشتی و سالم تهیه شده باشند.

آبگوشت غذای سالم ایرانی

آبگوشت غذای سالم ایرانی

شاید غذاهای سرخ شده با روغن خوش مزه تر باشند؛ امّا غذاهای آب پز و بخارپز سالم ترند.

رفتارها و عادت های غذایی ما تأثیر  یادی در سلامت تغذیه و درنتیجه سلامت بدن ما دارند.

 

02-q

مطالب مرتبط

2 دیدگاه‌

  1. پری گفت:

    سلام بسیار عاااااااالی بود سپاسگزارم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × یک =