رئیس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده و معاون وزیر آموزش و پرورش به تشریح جزئیات طرح خرید خدمات آموزشی پرداخت و توضیحاتی درباره شهریه مدارس غیر دولتی در سال 93 ارائه کرد.
به گزارش خبرنگار «آموزش و پرورش» خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، مرضیه گرد در نشستی خبری به تعریف برنامه‌ها و عملکرد سازمان مدارس غیردولتی پرداخت و گفت: حمایت و کیفیت‌بخشی به خدمات آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی، هیئت امنایی و راه دور به طور جدی در سال جاری دنبال خواهد شد.
وی ادامه داد: امروز کارگروه‌هایی متشکل از موسسین و مدیران خلاق، صاحب‌نظران و کارشناسان امر در حال برنامه‌ریزی و فعالیت برای ارتقای خدمات آموزشی و پرورشی در این مجموعه هستند.
معاون وزیر آموزش و پرورش با بیان این‌که کیفیت منابع انسانی مغفول مانده است اظهار کرد: بر بروز آوری و توانمندسازی معلمان تمرکز کردیم. به ویژه برای مقاطعی که کتب جدید التالیف دارند دوره‌های آموزشی برگزار خواهد شد. در واقع برنامه ما برای توانمندسازی دبیران، برنامه جامعی است.
گرد در ادامه به تقویت نظارت بر کلیه مدارس غیردولتی تاکید و اظهار کرد: دستورالعمل جامع نظارت بر مدارس غیردولتی مسیری را طی کرده است و ما به دنبال پیاده‌سازی و تحقق کامل آن هستیم.
ارسال دستورالعمل ثبت‌نام در مدارس غیردولتی
وی افزود: از جمله فعالیت‌هایی که امسال به کمک جمع کثیری از حقوقدانان و موسسان صورت پذیرفت، انجام مباحث کارشناسی و بررسی بخشی از قوانین مدارس غیردولتی که یکی از مهمترین بندهای آن نحوه تعیین الگوی شهریه مدارس است. این موضوع موجب اختلاف‌نظر میان ما و موسسان مدارس بود اما در نهایت بخشنامه مربوط به آن صادر و دستورالعمل ثبت‌نام به مدارس رسیده است و امیدواریم شاهد اجرای دقیق این الگو در مدارس غیردولتی باشیم.
تسریع در صدور مجوز راه‌اندازی مدارس غیردولتی
رییس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش در ادامه به تسریع در صدور مجوز راه‌اندازی مدارس غیردولتی اشاره و اظهار کرد: کمیته‌هایی در این خصوص تشکیل شده است و به زودی سامانه‌ای در همین راستا راه‌اندازی خواهد شد تا فرآیند صدور مجوزها سرعت بگیرد.
گرد همچنین با بیان این‌که فعالیت‌هایی نیز در راستای ارتقای امر آموزش از راه دور صورت پذیرفته است گفت: کارهای کارشناسی و آسیب‌شناسی در راستای آموزش از راه دور انجام شده است که امیدواریم به نتیجه برسد. در همین راستا هفت کارگروه تخصصی مشغول امر بازمهندسی آموزش از راه دور هستند. کیفیت‌بخشی و توانمندسازی آموزش از راه دور در سال جاری مورد توجه ما قرار دارد. امیدواریم امسال با رویکردهای جدید شاهد تحول در امر آموزش و پرورش باشیم.
پارامترهای میزان شهریه دریافتی مدارس غیردولتی
معاون وزیر آموزش و پرورش در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر علت دریافت شهریه‌های بالا از سوی برخی مدارس غیردولتی اظهار کرد:‌ در الگوی شهریه مدارس غیردولتی به استناد قانون چندین پارامتر لحاظ شده است تا بتوان براساس آن مشخص کرد که یک مدرسه تا چه میزان شهریه باید از خانواده‌ها دریافت کند. در واقع شهریه مدارس دارای مصوبه قانونی است و اگر مدرسه‌ای اعلام می‌کند به عنوان مثال شهریه‌اش 18 میلیون تومان است باید برای آن سند ارائه کند که چه فعالیت‌هایی در مدرسه انجام داده است.
وی تاکید کرد: حق‌التدریس معلمان، نرخ و بهای مکان جغرافیایی مدرسه و ساعات تدریس و همچنین فعالیت‌های آموزشی و پرورشی که در مدرسه انجام می‌شود از جمله این پارامترها هستند.
الگوی دریافت شهریه سلیقه‌ای نیست
وی با بیان این‌که براساس این الگوی جدید مدارسی را داریم که شهریه آن‌ها در سال جاری نباید افزایش یابد، اظهار کرد: از سوی دیگر برخی مدارس غیردولتی نیز استحقاق افزایش بیشتر شهریه‌هایشان را دارند. الگوی شهریه مدارش شفاف است و به هیچ وجه سلیقه‌ای نیست.
به گزارش ایسنا، رئیس سازمان مدارس غیر دولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده آموزش و پرورش با بیان این‌که اگر مدرسه‌ای شهریه‌های خارج از عرف می‌گیرد شوراهای نظارت هر منطقه موظف هستند بعد از ابلاغ شهریه‌ها این موضوع را بررسی کنند اظهار کرد: به عنوان مثال به ما گزارش شد که چند مدرسه شهریه‌های خود را اعلام کرده و مدیران منطقه، این مدارس را مکلف کرده‌اند که شهریه‌ها را به خانواده‌ها بازگردانند زیرا هنوز الگوی شهریه مدارس در حال پردازش و ورود اطلاعات است.
یکسان سازی دستورالعمل جذب نیرو در مدارس غیردولتی؛ بزودی
وی ضمن تاکید بر این‌که امسال برنامه دقیقی داریم و مردم حق دارند بدانند بابت شهریه‌ای که پرداخت می‌کنند چه خدماتی می‌گیرند، گفت: در بخش بکارگیری معلمان نیز دستورالعمل‌هایی در دست تدوین است و به زودی به کارگیری و جذب معلمان در مدارس غیر دولتی یکسان سازی خواهد شد.
وی افزود: معتقد به کار با کیفیت معلمان هستیم زیرا اگر معلمی بدون کیفیت تدریس کند قطعا آن مدرسه با شکست مواجه خواهد شد.
معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به این‌که در الگوی جدید شهریه مدارس غیردولتی آیتمی تحت عنوان بیمه و مزایای کارکنان و شاغلان مدارس دولتی دیده شده است، گفت: اگر مدرسه‌ای این مزایا از جمله بیمه را برای دبیران خود لحاظ نکند متخلف است. اکنون در شورای نظارت هر استان امر بیمه معلمین نیز در دست بررسی است و اگر لحاظ نشده باشد براساس الگوی جدید، شهریه مدارس متخلف کاهش پیدا می‌کند.
بررسی بیمه معلمان را در دست داریم
گرد تصریح کرد: مدارس باید به حق و حقوق کارکنان خودشان توجه کنند زیرا در الگوی جدید شهریه مدارس نیز این مدارس صراحتا قید شده است بنابراین اگر معلمی بیمه نشده بود می‌تواند آن را از مراجع ذی‌صلاح پیگیری کند. در حال حاضر طرحی برای بیمه معلمان در دست داریم تا بتوانیم آن را با یک الگوی یکسان در سراسر کشور به اجرا دربیاوریم.
طرح رتبه‌بندی معلمان مدارس غیردولتی در دست تدوین
رئیس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های ما ساماندهی نیروهای انسانی در مدارس غیردولتی است اظهار کرد:‌ در حال حاضر دو پروژه بر مبنای رتبه‌بندی و توانمندسازی منابع انسانی در دست داریم که امیدواریم امسال نهایی شود.
گرد ادامه داد: ما به دنبال مشخص کردن مرز میان مدارس خدمتگزار با مدارسی هستیم که صرفا با هدف مادی وارد امر آموزش شده‌اند.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی مبنی‌بر سرانجام طرح خرید خدمات آموزشی ، عنوان کرد: خوشبختانه اعتبار مربوط به این طرح در قانون بودجه سال 93 دیده شده است و معنای خرید خدمات این است که اگر در منطقه‌ای فشار فراوانی از لحاظ جمعیت آموزشی و تراکم بیش از حد وجود داشت و به عنوان مثال مدارسی با ظرفیت 50 نفر داشتیم، چون کیفیت آموزش پایین می‌آید مدیران مدارس بتوانند با توافقی که با مسئولان هر منطقه انجام می‌دهند از سرانه دانش‌آموزی مصوب استفاده کنند و ظرفیت خالی مدارس غیردولتی را مورد بهره‌برداری قرار دهند.
معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در این طرح از لحاظ نیروی انسانی نیز امکان تبادل وجود دارد تا مدیران دیگر دغدغه تراکم جمعیت در برخی مناطق را نداشته باشند و تعدادی از این دانش‌آموزان را به مدارس غیردولتی بسپارند.
گرد با بیان این‌که خانواده‌هایی که فرزندانشان به مدارس غیردولتی منتقل می‌شوند موظف به پرداخت هزینه‌ای نیستند، گفت: معرفی دانش‌آموزان از مدارس دولتی به غیردولتی دارای شرایط و شاخص‌هایی است به عنوان مثال دانش‌آموزانی که از خانواده فرهنگیان هستند و محل سکونتشان به مدرسه غیردولتی نزدیکتر است در اولویت قرار می‌گیرند. همچنین با توجه داشت که انتخاب دانش‌آموز و مدرسه به شرایط هر منطقه بستگی دارد.
رئیس سازمان مدارس غیردولتی توسعه مشارکت‌های مردمی و خانواده با بیان این‌که امسال اولین سال اجرای این طرح است و باید منتظر باشیم تا بازخوردهای آن را ببینیم عنوان کرد:‌ نوع توافق مسئولان هر مدرسه با مدیران مناطق برای جابجایی دانش‌آموزان کاملا در آیین‌نامه‌ها مشخص شده است و شهریه نیز از محل سرانه دانش‌آموزی پرداخت خواهد شد.
وی در ادامه در پاسخ به پرسشی درباره تفاوت توانمندی معلمان مدارس غیردولتی با دولتی، گفت: معلمان مدارس غیردولتی نیز همانند معلمان مدارس دولتی از گزینش و ضوابط عمومی آموزش و پرورش عبور می‌کنند و تا مورد تایید واقع نشوند حق تدریس ندارند. همچنین باید آموزش ضمن خدمت ببینند. امسال تابستان نیز آموزش کلیه معلمان به ویژه در مقاطعی که کتب جدید التالیف دارند در اولویت‌مان است.
گرد افزود: در همین راستا پژوهش‌هایی در حال انجام است و کمیته‌ای تشکیل شده تا کیفیت‌بخشی به فعالیت دبیران را پیگیری کند. درصدد هستیم مرکزی تحت عنوان مرکز رشد نیروهای انسانی را راه‌اندازی کنیم که امیدواریم در صورت جلب حمایت‌ها به زودی این طرح را نیز محقق کنیم.
معاون وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: آموزش‌های بدوخدمت و حین خدمت برای معلمان مدارس غیردولتی کماکان به قوت خودت باقی است و امیدواریم محور رتبه‌بندی مدارس قرار بگیرد.
وی درباره شایستگی‌ها و صلاحیت‌های اخلاقی معلمان مدارس غیردولتی نیز توضیح داد: همه دبیران به کار گرفته شده از کانال گزینش آموزش و پرورش عبور می‌کنند در واقع هر سال مدیران موظفند یک و نیم برابر نیاز خود را به آموزش و پرورش برای گزینش اعلام کنند.
گرد همچنین در پاسخ به پرسشی درباره ضوابط راه‌اندازی و تاسیس مدارس غیردولتی در مناطق مختلف اظهار کرد: در حال حاضر در همین شهر تهران و در مناطقی درخواست‌های متفاوت برای راه‌اندازی مدارس غیردولتی داشتیم و در حال حاضر با توجه به آنکه جای خالی الگوی توسعه مدارس احساس می‌شود و رشد نامتوازن در این حوزه داریم، لازم است تا یک الگوی مشخص برای توسعه مدارس طراحی شود تا تاسیس مدارس در هر منطقه متناسب با نیاز آن صورت پذیرد.